Jiří Pokorný   GLOSY

Glosa je zde chápána jako krátký polemický a vysvětlující komentář s osobním pohledem k často diskutovaným tématům.

  

Aktuality viz www.servispark.cz/aktuality

  

Komentáře k informačnímu systému "ORGMAN" viz www.orgman.cz/dotazy

  

Jak je to s tím globálním oteplováním..?

Vědci tvrdí, že od počátku průmyslové revoluce se Země globálně otepluje. Zároveň ale nikdo nezpochybnil skutečnost, že i ve středověku byla období, kdy bylo tepleji než dnes. Archeologové si libují, že odtávající ledovce odhalují zbytky starých osídlení a je doloženo, že v letech 1100 - 1350 se až na severu Anglie pěstovala vinná réva. Snaha o snížení škodlivých emisí je jistě chvályhodná ale pokud lidské aktivity ovlivňují globální oteplování jen z 5%, možnosti lidstva jsou ve srovnání se silami přírody zanedbatelné a dlouhodobé úsilí o snížení emisí může eliminovat i jediný výbuch sopky. Exhalace při erupci sopky Krakatoa v r. 1883, kdy energie erupce odpovídala 13 tisícům atomových pum shozených na Hirošimu, lidstvo nijak zásadně nepostihly.

Politici i aktivisté, kteří jsou přesvědčení, že doprava a tedy i turistika způsobuje globální změnu klimatu, by měli jít sami příkladem a omezit především svou uhlíkovou stopu, kterou zanechávají svou kongresovou turistikou. Koronavirová omezení ukázala, že není problém účastnit se jednání i dalších akcí distančně prostřednictvím online videopřenosů. Podobně se mohou ekologicky smýšlející fanoušci distančně zúčastňovat uměleckých vystoupení i sportovních utkání. Olympiáda v Tokiu ukázala, že to jde a působivé záběry z dronů ani přímý účastník lépe neuvidí. Evropa sama svět ekologicky asi nespasí, ale mohla by být příkladem tím, že na svém území zajistí udržitelný rozvoj bez růstu počtu obyvatelstva.

  

Jaké auto..?

Rád spojuji příjemné s užitečným a proto mám jediné auto se kterým lze jet pohodlně a zároveň svižně stejně dobře do města na nákupy, po dálnici i mimo zpevněné cesty. Jezdím nejčastěji ve dvou a netahám přívěsy, takže auto vyhovující mým potřebám i zálibám je tč. nejmenší Jeep Renegade. Model 2019 byl ještě dodáván s benzínovým motorem o výkonu 180 koní. Na 1 kg hmotnosti tedy připadá výkon 88 Wattů, takže je docela svižný (škoda, že ho pro labužníky nedělají také s atmosférickým šestiválcem).

Jako vlastník vozu Jeep s pobavením sleduji debaty na téma, který ze současných modelů lze či nelze považovat za toho pravého nástupce původního armádního Jeepu. "Originální" Jeep byl vyráběn v letech 1941-45 společnostmi Willys-Overland a Ford. Auta se značkou "Jeep" poté vyrábělo více firem, takže skutečnost, že jsou nyní produkovány v rámci koncernu kde je  Dodge, Fiat, Chrysler nebo Maserati, značce spíše prospělo. Srovnáváme-li velikost a objem motoru, lze dokonce říci, že nejmenší Jeep  Renegade má k původnímu Jeepu Willys blíže než mohutné Jeepy s velkoobjemovými motory. Podle technického průkazu přitom zůstává i "Odpadlík" americké auto - podrobnosti zde.

Těm co nevadí Jeepy jezdící na naftu nebo plyn by snad neměly vadit ani Jeepy jezdící na elektřinu. Problém elektromobility není v samotném elektromotoru ale ve zdrojích el. energie. Preferuji benzín ale připouštím, že pohon 4x4 s jednou nápravou poháněnou spalovacím motorem a druhou nápravou s elektropohonem může mít i výhody. Odpadne zranitelný kardan i mezinápravová spojka či diferenciál, těžiště vozu se posune níže a pohon 4x4 přitom zůstane. Než tento typ pohonu 4x4 zatratím, napřed ho vyzkouším.

Náhon na 4 kola i silnější motor lze považovat za bezpečnostní prvky výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém ABS. Výkonnější pohon s náhonem na všechna kola umožňuje vyšší akceleraci, čímž se mj. zkracuje doba předjíždění a snižuje riziko uvíznutí na kluzkém povrchu. Pokud někdo namítá, že pohon čtyř kol usnadní jízdu pouze výjimečně lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně a přesto dnes snad nikoho nenapadne chtít nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji.

Současný trend zmenšování objemů motorů a zvyšování výkonu přeplňováním (Downsizing), přináší nižší spotřebu paliva a tím i menší množství emisí, jen pokud od turbomotoru není požadován větší výkon. Měl jsem Jeep Compass s atmosférickým benzínovým motorem, který při mém svižném stylu jízdy spotřeboval přes 11 litrů na 100 km. Nový Jeep Renegade který má benzínový turbomotor se srovnatelným výkonem spotřebuje při tejném stylu jízdy o 1 litr méně, ale je taky o 100 kg lehčí. Když jsem do lehčího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu, vážil a také "žral" přibližně stejně jako starší Compass s atmosférickým motorem.

Elektromotory mají nulové emise ale globálně k ochraně životního prostředí příliš nepřispějí, pokud energie pro jejich provoz nepochází z bezemisních zdrojů. Účinnost elektromotorů je větší než u spalovacích motorů, jenže ztráty el. energie při výrobě, distribuci, nabíjení a vybíjení jdou do desítek procent. Připočteme-li k tomu náklady na ekologickou likvidaci baterií, je reálná účinnost a uhlíková stopa elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory. Těm, co nemají vlastní nabíjecí místo nebo pojedou delší trasu než zvládne auto na jedno nabití se cesta protáhne a u firemních elektromobilů bude nutno do nákladů na elektromobilitu připočíst i prostoje zaměstnanců vzniklé dobíjením během pracovní doby.

Tomu, kdo chce bezemisní auto do města a zároveň jezdí delší trasy mimo město, může dávat smysl pořídit si hybrid nebo elektromobil, bude-li jeho nákup nebo provoz zvýhodněn. Bude-li ale výsledkem "Green Dealu" stav, kdy bude nutno mít auta 2, jedno se spalovacím motorem a jedno na elektřinu, asi to přínosem pro ochranu životního prostředí nebude, neboť problémy s parkováním i následnou ekologickou likvidací dvou aut se znásobí. Hybridy, mají zpravidla větší hmotnost než stejně velká vozidla jen se spalovacím motorem a protože fyzikální zákony stále platí, těžší vozidlo spotřebuje při srovnatelném stylu jízdy více energie.

  

Zemřít na COVID-19 nebo následkem očkování proti němu..?

Dostane-li Covid-19 nenaočkovaný člověk, je pravděpodobnost, že následkem toho zemře okolo 2%, přičemž u starších osob je pravděpodobnost úmrtí podstatně větší. Dostane-li člověk vakcínu (nejen proti Covidu-19), pravděpodobnost, že následkem toho zemře osciluje okolo 0,001%. Pokud statistiky alespoň částečně odpovídají skutečnosti, je riziko úmrtí následkem vakcinace cca 2 000 krát menší než riziko úmrtí na Covid-19 u neočkovaných.